Retrospektiven - weit mehr als nur eine agile Methode

Gutes bewahren und aus Fehlern lernen

This Training is held in German.
Retrospektiven gehören mit zu den wichtigsten Elementen von agilen Methoden. Man nutzt Retrospektiven primär dazu, um aus der Vergangenheit zu lernen und entsprechende Veränderungen für die Zukunft abzuleiten. So wird ein kontinuierlicher Verbesserungsprozess (KVP) unterstützt. Leider werden Retrospektiven gerne vernachlässigt oder weggelassen, weil man das Gefühl hat, dass sie keinen Mehrwert (mehr) bringen und immer die gleichen Themen diskutiert werden. Das ist falsch! In diesem Training lernen Sie, wie Sie Retrospektiven so gestalten und moderieren können, dass Ihnen das nicht passiert.

Inhalte

Das 1x1 der Retrospektive

  • Das Retrospektiven-Phasenmodell.
  • Wo finde ich Aktivitäten für meine Retrospektiven?
  • Wie bereite ich Retrospektiven richtig vor?
  • Die erste Retrospektive – Tipps und Tricks.

Retrospektiven effektiv moderieren

  • Moderationstechniken.
  • Visuell Facilitation.

Effektiver Einsatz von Metapher in Retrospektiven

  • Wie kann ich Metaphern einsetzen?
  • Die Fußballretrospektive.
  • Die Küchenretrospektive.

Systemische Retrospektiven

  • Was ist System Thinking und Complexity Thinking?
  • Wie kann ich System Thinking in meinen Retrospektiven einsetzen?

Lösungsorientierte Retrospektiven

  • Was versteht man unter Lösungsorientierung?
  • Phasenmodell einer lösungsorientierten Retrospektive.

Retrospektiven in verteilten Teams

  • Welche Formen von Verteilung gibt es und welche Moderationstechniken passen jeweils am besten?
  • Welche Werkzeuge kann ich in verteilten Retrospektiven einsetzen?
  • Typische Probleme in verteilten Retrospektiven und mögliche Lösungen.

Alternative Konzepte für Retrospektiven

  • Muss es immer das Phasenmodell sein?
  • Wann machen andere Ansätze Sinn?
  • Welche alternativen Konzepte gibt es und wie wende ich diese an?

Typische Probleme/Fallstricke und deren Lösung

  • Was sind typische Probleme und Fallstricke?
  • Wie kann ich diese möglichst im Keim ersticken?
  • Wie moderiere ich schwierige Phasen in Retrospektiven?

Veränderungsprozesse mit Retrospektiven begleiten

  • Wie kann ich Veränderungsprozesse mit Retrospektiven beeinflussen?
  • Welche Vorteile hat der Einsatz von Retrospektiven in Veränderungsprozessen?

Lernumgebung

In Ihrer online Lernumgebung finden Sie nach Ihrer Anmeldung nützliche Informationen, Downloads und extra Services zu dieser Qualifizierungsmaßnahme.

Ihr Nutzen

  • Sie bekommen alle Werkzeuge an die Hand, um effektive Retrospektiven zu moderieren.
  • Sie werden typische Probleme erkennen und lernen, wie Sie damit umgehen.
  • Sie lernen, wie Sie auch in verteilten Teams effektive Retrospektiven durchführen können.
  • Sie lernen alternative Retrospektiven-Formate kennen, die Sie sofort anwenden können.
  • Sie erfahren, wie Sie eigene Aktivitäten für Ihre Retrospektiven generieren können.

Nach dem Besuch dieses Seminars erhalten Sie eine Bestätigung über 6,50 PDUs.

Trainer:in

Methoden

In-person events

Trainer:in-Input, Erfahrungsberichte aus der Praxis, Anwendung der Lerninhalte mehrerer Beispiele aus der Praxis, Metaplantechnik, Präsentation, Erfahrungsaustausch, Moderation, Training from the back of the room.

Live online events

Trainer:in-Input, Erfahrungsberichte aus der Praxis, Anwendung der Lerninhalte mehrerer Beispiele aus der Praxis, Metaplantechnik, Präsentation, Erfahrungsaustausch, Moderation, Training from the back of the room.

The following third-party tool can be used in the event:

Empfohlen für

Scrum Master, Mitglieder:innen in agilen Teams, Projektleiter:innen, Führungskräfte im agilen Umfeld.

Open Badges - Show what you can do digitally too.

Open Badges are recognised, digital certificates of participation. These verifiable credentials are the current standard for integration in career networks such as LinkedIn.

With them, you digitally demonstrate the competences you possess. After successful completion, you will receive an Open Badge from us.

Read more

Seminarbewertung zu „Retrospektiven - weit mehr als nur eine agile Methode“

4.7 von 5
bei 24 Bewertungen
Seminar content:
4.8
Content comprehensibility:
4.8
Practical relevance:
4.6
Trainer expertise:
4.8
Participant orientation:
4.7
Method variety:
4.5
View into the product

Here you can get impressions of the seminar as well as information about the seminar topic.

Overview of PDU points
PDUs In-person (6.50)
PDU Ways of Working:
6.50
PDU Power Skills:
0.00
PDU Business Acumen:
0.00

Total PDUs:
6.50
PDUs Online (6.50)
PDU Ways of Working:
6.50
PDU Power Skills:
0.00
PDU Business Acumen:
0.00

Total PDUs:
6.50
Already PMI®-certified? Then collect PDUs!

If you are already PMI®-certified, you must continuously collect so-called PDUs (Professional Development Units) in order to maintain your certification. As a Project Management Professional PMP®, for example, you need 60 PDUs within three years, 35 of which must be in the „Education“ category. All further training measures must be selected in such a way that, in total, each of the 3 competence fields of the „Talent Triangle®

  • Ways of Working
  • Power Skills
  • Business Acumen

PMI Talent Triangle®

Each of them is covered with a minimum of 8 PDUs. The remaining training PDUs can be freely selected between the competencies. Haufe Akademie is an Authorized Training Partner of PMI® and authorized to grant PDUs for participation in qualification measures. To this end, we have created an overview of the number of PDUs per offer for you:

PMI, PMP, the PMI Registered Education Provider logo, the Talent Triangle, and the Talent Triangle logo are registered trademarks of Project Management Institute, Inc.

Overview of PDU points
PDUs praesenz (6.50)
PDU Ways of Working:
6.50
PDU Power Skills:
0.00
PDU Business Acumen:
0.00

Total PDUs:
6.50
PDUs online (6.50)
PDU Ways of Working:
6.50
PDU Power Skills:
0.00
PDU Business Acumen:
0.00

Total PDUs:
6.50
Already PMI®-certified? Then collect PDUs!

If you are already PMI®-certified, you must continuously collect so-called PDUs (Professional Development Units) in order to maintain your certification. As a Project Management Professional PMP®, for example, you need 60 PDUs within three years, 35 of which must be in the „Education“ category. All further training measures must be selected in such a way that, in total, each of the 3 competence fields of the „Talent Triangle®

  • Ways of Working
  • Power Skills
  • Business Acumen

PMI Talent Triangle®

Each of them is covered with a minimum of 8 PDUs. The remaining training PDUs can be freely selected between the competencies. Haufe Akademie is an Authorized Training Partner of PMI® and authorized to grant PDUs for participation in qualification measures. To this end, we have created an overview of the number of PDUs per offer for you:

PMI, PMP, the PMI Registered Education Provider logo, the Talent Triangle, and the Talent Triangle logo are registered trademarks of Project Management Institute, Inc.

On-site training together
Booking number
3746
€ 840,- plus VAT
1 Tag
in 2 locations
2 Events
PDUs: 6.5
German
In-person trainings
Joint online training
Booking number
33379
€ 840,- plus VAT
1 Tag
Online
2 Events
PDUs: 6.5
German
Live online events
Train several employees internally
Pricing upon request
  • Customized training courses according to your needs
  • Directly at your premises or online
  • Cost advantage from 5 participants
  • We contact you within 24 hours (Mo-Fr)
1 Tag
In-person or Online

Start dates and details

  Select time period
0 events
23.07.2025
Düsseldorf
Booking number: 3746
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Venue
Novotel City West
Novotel City West
Niederkasseler Lohweg 179, 40547 Düsseldorf
Room rate: € 118,24 zzgl. MwSt.
Arrival via Deutsche Bahn
Train tickets to this event starting at € 51,90.
Days & Times
1 Tag

Mittwoch, 23.07.2025

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden vom Teilnehmer direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung finden Sie in Ihrer Lernumgebung ein Reservierungsformular.
22.10.2025
Live-Online
Booking number: 33379
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
1 Tag

Mittwoch, 22.10.2025

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

26.01.2026
Stuttgart
Booking number: 3746
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Venue
Holiday Inn
Holiday Inn
Mittlerer Pfad 25-27, 70499 Stuttgart
Room rate: € 128,31 zzgl. MwSt.
Arrival via Deutsche Bahn
Train tickets to this event starting at € 51,90.
Days & Times
1 Tag

Montag, 26.01.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden vom Teilnehmer direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung finden Sie in Ihrer Lernumgebung ein Reservierungsformular.
20.03.2026
Live-Online
Booking number: 33379
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
1 Tag

Freitag, 20.03.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Sufficient places are still free.
Don´t wait too long to book.
Fully booked.
Booking number: 3746
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Details
1 Tag
Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden vom Teilnehmer direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung finden Sie in Ihrer Lernumgebung ein Reservierungsformular.
Booking number: 33379
€ 840,- zzgl. MwSt.
€ 999,60 inkl. MwSt.
Details
1 Tag
Book later
You are welcome to make a non-binding advance reservation.
No suitable date?
You are welcome to be notified by e-mail as soon as new dates are released.
Also bookable as in-house training
demand-oriented adaptations possible
on-site or live online for multiple employees
save time and travelling expenses
Please note: We use third-party tools for selected events. Personal data of the participant will be passed on to them for the implementation of the training offer. You can find more information in our privacy policy.

About us – The Haufe Akademie

Your optimiser, innovator and companion since 1978 –
Your professional partner for professional development and seminars, training courses and topical conferences.

Whether on site, live online or in-house - our customised solutions, our claim to the highest level of consulting expertise and training tailored to your needs simplify the acquisition of skills for the working world of the future and sustainably facilitate professional development.

A wide range of seminars, individual coaching and our flexible formats support HR managers and decision-makers in shaping the future and developing employees, in-house teams and companies.

Experience the benefits of online training from the comfort of your own home. Our online formats meet the highest quality standards and are in no way inferior to face-to-face events in terms of practical relevance. Learn together live online in interactive groups or digitally at a time of your choice.

2,500+ further training
600,000+ apprentices per year
Over 95% positive reviews
2,500 trainers and coaches
17,500+ training courses held per year
Call us or send an email

Do you have any questions?

We are there for you Monday to Friday 8:00 a.m. - 5:00 p.m.

Stephanie Göpfert

Head of Customer Service

*Mandatory fields
FAQs

Questions & Answers

In our Questions & Answers (FAQ) section, you will find all the answers and the most frequently asked questions about your selected topic.