Digitalisierung von Verwaltungsprozessen

Von der Projektplanung bis zur -durchführung

Seminar
This Seminar is held in German.
Die Digitalisierung der öffentlichen Verwaltung ist gesetzlich beschlossen und per Fristsetzung vorgegeben (z.B. Onlinezugangsgesetz). Das konkrete Vorgehen ist allerdings nicht näher beschrieben und lässt Fragen der Verantwortlichen unbeantwortet. Aufgrund begrenzter Ressourcen im öffentlichen Dienst und einer Vielzahl von Vorschriften und gesetzlicher Grundlagen, besteht die Gefahr, die Gesamtorganisation zu überfordern und Beschäftigte zu demotivieren. Um die Belastung für alle Beteiligten in Grenzen zu halten und Quick Wins zu erzielen, bietet sich ein planvolles und strukturiertes Vorgehen an. Das Seminar vermittelt organisatorische Grundlagen zur Digitalisierung und gibt praxisorientierte Empfehlungen zum konkreten Vorgehen.

Inhalte

Ausgangssituation und Definition der Digitalisierung in der öffentlichen Verwaltung und E-Government

Organisatorische Grundlagen zur Digitalisierung

Methodisches Vorgehen:

  • Von der Projektplanung bis zur konkreten Projektdurchführung.

Praxiserprobte Methoden und Instrumente für die Aufgaben-/Prozessauswahl und Schnittstellenanalyse in öffentlichen Verwaltungen

Phasen des Prozessmanagements

  • Prozessoptimierung vor der Digitalisierung.

Projektstrukturen, Rollen und Verantwortlichkeiten

Erfolgreiche Kommunikation und Umgang mit Widerstand

Lernumgebung

In deiner Online-Lernumgebung findest du nach deiner Anmeldung nützliche Informationen, Downloads und Extra-Services zu dieser Qualifizierungsmaßnahme.

Dein Nutzen

  • Du initiierst Digitalisierungsprojekte und steuerst diese zielorientiert.
  • Du analysierst deine Organisation und Prozesse im Rahmen der Digitalisierung methodisch und erkennst Optimierungspotenzial.
  • Du setzt dich aktiv mit Rahmenbedingungen und Stakeholdern auseinander.
  • Du kennst die Chancen und Risiken des Vorgehens und unterbreitest geeignete Handlungsempfehlungen.
  • Du kommunizierst wirkungsvoll und begegnen Widerstand konstruktiv.

Referent:in

Methoden

Trainerinput, Übungen, Diskussion, Erfahrungsaustausch, Lernen an Beispielen aus der Praxis.

Empfohlen für

(Nachwuchs-)Führungskräfte, Entscheider:innen, Projektverantwortliche, Projektleiter:innen sowie Fachkräfte aus unterschiedlichen Verwaltungs- und Dienstleistungsbereichen.

Open Badges - Show what you can do digitally too.

Open Badges are recognised, digital certificates of participation. These verifiable credentials are the current standard for integration in career networks such as LinkedIn.

With them, you digitally demonstrate the competences you possess. After successful completion, you will receive an Open Badge from us.

Read more
Joint online training
Booking number
33296
€ 640,- plus VAT
1 Tag
Online
2 Events
German
Events
Train several employees internally
Pricing upon request
  • Customized training courses according to your needs
  • Directly at your premises or online
  • Cost advantage from 5 participants
  • We contact you within 24 hours (Mo-Fr)
1 Tag
In-person or Online

Ratings and feedback from our participants

4.5
33 Bewertungen
Seminar content:
4.5
Content comprehensibility:
4.7
Practical relevance:
3.7
Trainer expertise:
4.7
Participant orientation:
4.7
Method variety:
4.5

Start dates and details

  Select time period
0 events
02.02.2026
Live-Online
Booking number: 33296
€ 640,- zzgl. MwSt.
€ 761,60 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
1 Tag

Montag, 02.02.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

15.07.2026
Live-Online
Booking number: 33296
€ 640,- zzgl. MwSt.
€ 761,60 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
1 Tag

Mittwoch, 15.07.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Sufficient places are still free.
Don´t wait too long to book.
Fully booked.
Booking number: 33296
€ 640,- zzgl. MwSt.
€ 761,60 inkl. MwSt.
Details
1 Tag
Booking number: 33296
€ 640,- zzgl. MwSt.
€ 761,60 inkl. MwSt.
Details
1 Tag
Book later
You are welcome to make a non-binding advance reservation.
No suitable date?
You are welcome to be notified by e-mail as soon as new dates are released.
Also bookable as in-house training
in-house training for several employees
optimally customised to your own needs
directly on site or online - save time and travel costs
Please note: We use third-party tools for selected events. Personal data of the participant will be passed on to them for the implementation of the training offer. You can find more information in our privacy policy.

About us – The Haufe Akademie

Your optimiser, innovator and companion since 1978 –
Your professional partner for professional development and seminars, training courses and topical conferences.

Whether on site, live online or in-house - our customised solutions, our claim to the highest level of consulting expertise and training tailored to your needs simplify the acquisition of skills for the working world of the future and sustainably facilitate professional development.

A wide range of seminars, individual coaching and our flexible formats support HR managers and decision-makers in shaping the future and developing employees, in-house teams and companies.

Experience the benefits of online training from the comfort of your own home. Our online formats meet the highest quality standards and are in no way inferior to face-to-face events in terms of practical relevance. Learn together live online in interactive groups or digitally at a time of your choice.

3,500+ further training
620,000+ apprentices per year
Over 95% positive reviews
2,600+ trainers and coaches
18,000+ training courses held per year
Call us or send an email

Do you have any questions?

We are there for you Monday to Friday 8:00 a.m. - 5:00 p.m.

Stephanie Göpfert

Head of Customer Service

*Mandatory fields
FAQs

Questions & Answers

In our Questions & Answers (FAQ) section, you will find all the answers and the most frequently asked questions about your selected topic.