Der:Die Agile Business Analyst:in

Mit agilen Ansätzen zum nachhaltigen Projekterfolg

Training
This Training is held in German.
Agile Projekte gelingen letztlich nur so gut wie das Team dahinter. Nah am Team und mit hohem Impact ist die Agile Business Analyse. In dieser Funktion behältst du die übergeordneten Ziele im gesamten Life-Cycle im Auge. Zu den wichtigsten Aufgaben gehören das Stakeholder-Management, Kommunikations-, Anforderungs- und Konfliktmanagement, Dokumentation und Moderation. Baue deine Expertise als Business Analyst:in gezielt aus! In diesem Seminar lernst du die Methode der visuellen Prozessbegleitung und wirst zur zentralen Schnittstelle zwischen Business und Projekt. So schaffst du nachhaltige Lösungen!

Inhalte

Grundlagen der Business Analyse & Projektorganisation

  • Aufbau und Struktur eines Projekts.
  • Verschiedene Ausprägungen eines Project Management Office (PMO).
  • Rahmenbedingungen und Strukturen eines Projekts.
  • Die Rolle der Business Analyse im Projekt.

Rollen & Zuständigkeiten

  • Der:die Business Analyst:in im klassischen Umfeld.
  • Der:die Business Analyst:in im agilen Umfeld.
  • Business Analyst:in vs. Projektmanager:in – Unterschiede und Gemeinsamkeiten.

Werkzeuge & Techniken

  • Business Case – Das Navigationswerkzeug für Entscheidungen.
  • Auftragsklärung – Methoden für eine präzise Zieldefinition.
  • Das Big Picture – Projektziele und Aufträge verständlich visualisieren.
  • Stakeholder-, Kommunikations- & Anforderungsmanagement effektiv steuern.
  • Agile Methoden in der Business Analyse gezielt einsetzen.
  • Mediation & Konfliktmanagement für eine lösungsorientierte Zusammenarbeit.
  • Facilitation & Moderation – Der:die Business Analyst:in als Moderator:in und Gestalter:in.
  • Dokumentationstechniken – Komplexe Zusammenhänge verständlich erfassen.

Lernumgebung

In deiner Online-Lernumgebung findest du nach deiner Anmeldung nützliche Informationen, Downloads und Extra-Services zu dieser Qualifizierungsmaßnahme.

Dein Nutzen

  • Du bekommst einen schnellen Überblick über die wichtigsten Arbeitsweisen im agilen Umfeld.
  • Du lernst praktische Methoden für den direkten Einsatz im Alltag.
  • Du nutzt den Business Case als Navigationstool, um fundierte Entscheidungen zu treffen.
  • Du setzt wirkungsvolle Werkzeuge für Stakeholder-, Kommunikations-, Anforderungs- und Konfliktmanagement ein.
  • Du durchläufst den Requirement-Life-Cycle und arbeitest sicher mit User Stories & Use Cases.
  • Du agierst als Business Analyst:in souverän in klassischen und agilen Projekten und entfaltest deine Wirkung optimal.
  • Du schärfst deine Rolle und bekommst Werkzeuge, um Product Owner und Projektmanager:innen gezielt zu unterstützen.
  • Du verstehst, was Agilität in der Organisation bedeutet und kannst aktiv zur Umsetzung beitragen.

Nach dem Besuch dieses Trainings erhalten Sie eine Bestätigung über 13,50 PDUs.

Methoden

Trainer-Input, Diskussion, Gruppen-/Einzelübungen, Visualisierungstechniken, Feedback durch Teilnehmer:innen und Trainer:in.

Tool

The following third-party tool can be used in the event:

Empfohlen für

  • Projektmanager:innen
  • Scrum Master
  • Product Owner
  • Produktmanager:innen
  • Business Analyst:innen

Kurz: Alle, die mit der spannenden Aufgabe der Business Analyse beauftragt sind!

Open Badges - Show what you can do digitally too.

Open Badges are recognised, digital certificates of participation. These verifiable credentials are the current standard for integration in career networks such as LinkedIn.

With them, you digitally demonstrate the competences you possess. After successful completion, you will receive an Open Badge from us.

Read more

Further recommendations for „Der:Die Agile Business Analyst:in“

View into the product

Here you can get impressions of the seminar as well as information about the seminar topic.

Overview of PDU points
PDUs In-person (13.50)
PDU Ways of Working:
9.00
PDU Power Skills:
2.50
PDU Business Acumen:
2.00

Total PDUs:
13.50
PDUs Online (13.50)
PDU Ways of Working:
9.00
PDU Power Skills:
2.50
PDU Business Acumen:
2.00

Total PDUs:
13.50
Already PMI®-certified? Then collect PDUs!

If you are already PMI®-certified, you must continuously collect so-called PDUs (Professional Development Units) in order to maintain your certification. As a Project Management Professional PMP®, for example, you need 60 PDUs within three years, 35 of which must be in the „Education“ category. All further training measures must be selected in such a way that, in total, each of the 3 competence fields of the „Talent Triangle®

  • Ways of Working
  • Power Skills
  • Business Acumen

PMI Talent Triangle®

Each of them is covered with a minimum of 8 PDUs. The remaining training PDUs can be freely selected between the competencies. Haufe Akademie is an Authorized Training Partner of PMI® and authorized to grant PDUs for participation in qualification measures. To this end, we have created an overview of the number of PDUs per offer for you:

PMI, PMP, the PMI Registered Education Provider logo, the Talent Triangle, and the Talent Triangle logo are registered trademarks of Project Management Institute, Inc.

Overview of PDU points
PDUs praesenz (13.50)
PDU Ways of Working:
9.00
PDU Power Skills:
2.50
PDU Business Acumen:
2.00

Total PDUs:
13.50
PDUs online (13.50)
PDU Ways of Working:
9.00
PDU Power Skills:
2.50
PDU Business Acumen:
2.00

Total PDUs:
13.50
Already PMI®-certified? Then collect PDUs!

If you are already PMI®-certified, you must continuously collect so-called PDUs (Professional Development Units) in order to maintain your certification. As a Project Management Professional PMP®, for example, you need 60 PDUs within three years, 35 of which must be in the „Education“ category. All further training measures must be selected in such a way that, in total, each of the 3 competence fields of the „Talent Triangle®

  • Ways of Working
  • Power Skills
  • Business Acumen

PMI Talent Triangle®

Each of them is covered with a minimum of 8 PDUs. The remaining training PDUs can be freely selected between the competencies. Haufe Akademie is an Authorized Training Partner of PMI® and authorized to grant PDUs for participation in qualification measures. To this end, we have created an overview of the number of PDUs per offer for you:

PMI, PMP, the PMI Registered Education Provider logo, the Talent Triangle, and the Talent Triangle logo are registered trademarks of Project Management Institute, Inc.

On-site training together
Booking number
3744
€ 1.490,- plus VAT
2 Tage
in 3 locations
3 Events
PDUs: 13.5
German
In-person trainings
Joint online training
Booking number
32224
€ 1.490,- plus VAT
2 Tage
Online
2 Events
PDUs: 13.5
German
Live online events
Train several employees internally
Pricing upon request
  • Customized training courses according to your needs
  • Directly at your premises or online
  • Cost advantage from 5 participants
  • We contact you within 24 hours (Mo-Fr)
2 Tage
In-person or Online

Ratings and feedback from our participants

4.6
261 Bewertungen
Seminar content:
4.4
Content comprehensibility:
4.6
Practical relevance:
4.2
Trainer expertise:
4.8
Participant orientation:
4.8
Method variety:
4.6
JS
Jens Sanford
Confirmed participation
Worldline GmbH
Besonders gefallen hat mir die fachliche Kompetenz und mit welcher Energie das Thema vermittelt wurde.
CK
Cora Koehler
Confirmed participation
Deutsche Bank / DBIS GmbH
Meine Erkenntnis aus diesem Seminar ist, sich immer des Fokus bewusst zu sein (aus welcher Höhe schaue ich auf das Projekt), Stakeholder richtig einzuschätzen und Aufgaben zu priorisieren.

Start dates and details

  Select time period
0 events
04.03.2026
Hamburg
Booking number: 3744
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Venue
Mercure Hotel Hamburg City
Mercure Hotel Hamburg City
Amsinckstraße 53, 20097 Hamburg
Room rate:  € 132,97 zzgl. MwSt.
Arrival via Deutsche Bahn
Travel at reduced rates by booking via the learning environment.
Days & Times
2 Tage

Mittwoch, 04.03.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Donnerstag, 05.03.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden von den Teilnehmenden direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung findest du in deiner Lernumgebung ein Reservierungsformular.
25.03.2026
Live-Online
Booking number: 32224
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
2 Tage

Mittwoch, 25.03.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Donnerstag, 26.03.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

01.06.2026
Gerlingen
Booking number: 3744
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Venue
Mercure Hotel Stuttgart Gerlingen
Dieselstrasse 2, 70839 Gerlingen
Room rate:  € 115,97 zzgl. MwSt.
Arrival via Deutsche Bahn
Travel at reduced rates by booking via the learning environment.
Days & Times
2 Tage

Montag, 01.06.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Dienstag, 02.06.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden von den Teilnehmenden direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung findest du in deiner Lernumgebung ein Reservierungsformular.
22.07.2026
Live-Online
Booking number: 32224
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Course
zoom
zoom
Technical notes
We use various software to conduct our online events.
Days & Times
2 Tage

Mittwoch, 22.07.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Donnerstag, 23.07.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

03.09.2026
Berlin
Booking number: 3744
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Venue
Seminaris CampusHotel
Seminaris CampusHotel
Takustraße 39, 14195 Berlin
Arrival via Deutsche Bahn
Travel at reduced rates by booking via the learning environment.
Days & Times
2 Tage

Donnerstag, 03.09.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Freitag, 04.09.2026

09:00 Uhr - 17:00 Uhr

Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden von den Teilnehmenden direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung findest du in deiner Lernumgebung ein Reservierungsformular.
Sufficient places are still free.
Don´t wait too long to book.
Fully booked.
Training is guaranteed to take place
Booking number: 3744
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Details
2 Tage
Fee includes
Die angegebene Teilnahmegebühr beinhaltet
  • ein gemeinsames Mittagessen pro vollem Seminartag,
  • Pausenverpflegung und
  • umfangreiche Arbeitsunterlagen.
Die Übernachtungskosten im Hotel werden von den Teilnehmenden direkt mit dem Hotel abgerechnet. Für die Hotelbuchung findest du in deiner Lernumgebung ein Reservierungsformular.
Booking number: 32224
€ 1.490,- zzgl. MwSt.
€ 1.773,10 inkl. MwSt.
Details
2 Tage
Book later
You are welcome to make a non-binding advance reservation.
No suitable date?
You are welcome to be notified by e-mail as soon as new dates are released.
Also bookable as in-house training
in-house training for several employees
optimally customised to your own needs
directly on site or online - save time and travel costs
Please note: We use third-party tools for selected events. Personal data of the participant will be passed on to them for the implementation of the training offer. You can find more information in our privacy policy.

About us – The Haufe Akademie

Your optimiser, innovator and companion since 1978 –
Your professional partner for professional development and seminars, training courses and topical conferences.

Whether on site, live online or in-house - our customised solutions, our claim to the highest level of consulting expertise and training tailored to your needs simplify the acquisition of skills for the working world of the future and sustainably facilitate professional development.

A wide range of seminars, individual coaching and our flexible formats support HR managers and decision-makers in shaping the future and developing employees, in-house teams and companies.

Experience the benefits of online training from the comfort of your own home. Our online formats meet the highest quality standards and are in no way inferior to face-to-face events in terms of practical relevance. Learn together live online in interactive groups or digitally at a time of your choice.

3,500+ further training
620,000+ apprentices per year
Over 95% positive reviews
2,600+ trainers and coaches
18,000+ training courses held per year
Call us or send an email

Do you have any questions?

We are there for you Monday to Friday 8:00 a.m. - 5:00 p.m.

Stephanie Göpfert

Head of Customer Service

*Mandatory fields
FAQs

Questions & Answers

In our Questions & Answers (FAQ) section, you will find all the answers and the most frequently asked questions about your selected topic.